Jackie Chan je jméno, které zná snad každý, kdo alespoň jednou viděl film v žánru bojových umění nebo komedie. Jeho tvář je spojena s neohroženými kaskadérskými kousky, nekonečným šarmem a humorem, díky kterému jsou jeho filmy tak nezapomenutelné. Jackie Chan však není jen herec-komik nebo král kung-fu. Během desetiletí prošla jeho kariéra výraznými změnami a sám Chan dokázal, že je schopen mnohem víc, než jen s úsměvem na tváři předvádět nebezpečné kousky. V tomto článku se podíváme na to, jak Jackie Chan postupně přecházel od odlehčených akčních komedií k dramatičtějším rolím, které zkoumají hlubší aspekty lidské povahy. Jackie Chan začal svou filmovou kariéru jako dítě studiem na pekingské operní škole, která kladla důraz na akrobacii, tanec a bojová umění. Toto jedinečné vzdělání dalo Chanovi dovednosti, které mu umožnily vyniknout ve filmu. Začínal jako kaskadér a kaskadér v hongkongských filmech a později se stal jedním z vůdců nového hnutí v kině bojových umění.
V 70. letech, kdy filmy Bruce Leeho způsobily revoluci v žánru kung-fu, čelil Chan obtížné výzvě: jak uspět v odvětví, kde se hrdinská image Bruce Leeho stala standardem? Jackie se místo toho, aby šla v Leeových šlépějích, rozhodla jít jinou cestou – smíchat bojová umění s humorem. Sázka se ukázala jako správná a filmy jako „Snake in the Eagle’s Shadow“ a „Drunken Master“ upevnily Chana jako jednoho z nejzářivějších komediálních herců v akčním žánru. Tyto filmy vytvořily obraz hrdiny, který nebyl dokonalý: Jackie často ztvárňoval naivní nebo nerozhodné postavy, které se snažily překonat své slabosti, aby porazily své nepřátele. Tento přístup učinil jeho postavy lidštější a bližší divákovi. Ale byly to riskantní a velkolepé kousky – Chanova vizitka –, které mu získaly mezinárodní slávu. Bez kaskadérských dvojníků nebo speciálních efektů prokázal neuvěřitelnou fyzickou zdatnost a odvahu.
Zlaté období akčních komedií
V 80. a 90. letech se Jackie Chan etabloval jako přední herec a režisér v hongkongské kinematografii. Filmy jako Project A, Armor of God a Police Story ho ukázaly jako talentovaného komika a neuvěřitelného kaskadéra, který pro každý záběr doslova riskoval život. Například v Police Story předvedl Chan jeden ze svých nejnebezpečnějších kousků, když slézal elektrické dráty v nákupním středisku. Byl to akční film nejvyšší úrovně – podívaná, ve které se kaskadérské kousky staly nedílnou součástí děje. Tyto filmy spojovaly prvky bojových umění a komedie s neuvěřitelnou lehkostí. Jackie ztělesňovala hrdinu, který se navzdory přesile nikdy nevzdává a čelí humoru i v těch nejstresovějších situacích. Chan ve svých bojových scénách dovedně používal improvizaci a každodenní předměty a proměňoval je v akrobatická představení. Ale za vším tím humorem a fyzickými úspěchy byl herec, který se snažil překročit hranice své obvyklé role.
Koncem 90. let a začátkem 21. století Jackie Chan prorazil na západní trh s filmy jako Rush Hour a Shanghai Noon. Tyto filmy měly komerční úspěch a Chan se proslavil mezinárodně. Tyto komediální trháky ho však opět upřely na komediální role, které ho jako herce postupem času začaly omezovat. Sám Chan opakovaně poznamenal, že by rád zkusil něco nového a ukázal divákům jinou stránku svého talentu. Jeho touhu změnit kurz také diktoval věk. V určitém okamžiku bylo zřejmé, že by bylo fyzicky nemožné pokračovat v provádění takových nebezpečných kousků. Chan začal hledat scénáře, které by mu umožnily nejen pobavit, ale také zprostředkovat divákovi hlubší myšlenky a emoce.
V polovině roku 2000 začal Chan experimentovat s vážnějšími rolemi. Důležitým mezníkem v tomto procesu byl film „The New Police“ (2004). Jackie zde ztvárnila roli policisty, který čelí osobním tragédiím a morálním dilematům. Na rozdíl od svých předchozích rolí v „Nové policii“ ztělesnil hrdinu, který trpí a trápí se o svou rodinu, čímž prokázal hloubku svých emocí. Byl to vážný krok směrem k dramatické kinematografii a diváci viděli, že Chan je schopen hrát nejen s humorem, ale také srdcem. Zakázané království (2008), film, ve kterém se Chan objevil po boku Jet Li, znamenal další milník. Přestože zde stále byly prvky komedie a fantasy, samotná postava Chana byla dospělejší a dokonce filozofická. Nebyl to jen hrdinný válečník, ale mentor, který učil mladého hrdinu umění bojových umění a života.
Od dramatických rolí k hlubokým tématům: „Můj táta je hrdina“ a „Cizinec“
Následoval film „Můj táta je hrdina“ (2010), kde Chan hrál otce, který se snaží zlepšit svůj vztah se svým synem. Tento film byl dalším důkazem toho, že Jackie Chan se dokáže dotknout srdcí diváků nejen akčními scénami, ale i hlubokými rodinnými dramaty. Emocionální složitost této role vyžadovala, aby Chan vystupoval nad rámec svých komediálních rolí a on to zvládl bravurně. Skutečným průlomem v dramatické oblasti byl pro Chana film „Cizinec“ (2017). Chan v tomto filmu hraje roli otce, který při teroristickém útoku ztratil svou dceru a je odhodlán dosáhnout spravedlnosti za každou cenu. V „The Foreigner“ vidíme úplně jiného Jackieho Chana – muže zmítaného smutkem a připraveného udělat cokoliv pro pomstu. Jeho hrdina už nežertuje a neusmívá se, ale vyjadřuje pouze bolest a odhodlání. Byl to silný a hluboký obraz, díky kterému diváci viděli Chana ve zcela novém světle. „Cizinec“ ukázal, že Jackie Chan je schopen dramatického herectví na vysoké úrovni a zvládne i složitější a temnější role.
Svou dramatickou reputaci si Jackie Chan dále budoval ve filmech jako Zemětřesení (2019), kde ztvárnil roli záchranáře, který čelí tragédii a lidské slabosti. Více než jen ukázkou dovedností v akčních scénách film vyvolal otázky o nezištnosti a lidské odolnosti tváří v tvář přírodním katastrofám. Chan ztvárnil hluboké osobní drama muže, který je postaven před nutnost činit obtížná rozhodnutí, obětovat se pro druhé. Tyto filmy odrážely osobní cestu Jackieho Chana. Dokázal ukázat, že akce a drama mohou jít ruku v ruce a komedie nevylučuje hloubku. Tento vývoj ukazuje nejen Chanův herecký růst, ale také jeho touhu využít svůj talent k vytvoření smysluplnějšího a vyzrálejšího filmu.
V polovině roku 2020 Jackie Chan nadále pracuje ve filmech a úspěšně kombinuje prvky komedie, bojových umění a dramatu. Jeho nejnovější filmy, jako je „The Vitruvian Project“ a „Caravan of Hope“, ukazují Chana, jak kombinuje svou minulou kariéru kaskadérů a komedie s novou dramatickou vizí. „The Vitruvian Project“ vypráví příběh vědce, který se snaží zachovat kulturu a znalosti pro budoucí generace a zároveň čelit nespravedlnosti a chamtivosti. V tomto filmu vidíme prvky dramatického vyprávění, složité postavy a filozofická témata, což je odrazem vyspělosti a vědomí důležitosti společenských témat. Chan mistrovsky zprostředkovává vnitřní boj své postavy a demonstruje její herecký vývoj od komediálního mistra kung-fu až po hluboce dramatického herce.
Cesta plná úspěchů a přerodů
Jackie Chan je mnohem víc než jen akční herec nebo komik. Je to muž, který se v průběhu desetiletí umně přizpůsobil měnícímu se světu kinematografie, nebojí se přijmout výzvy a vyzkoušet si různé role. Jeho přechod od akčních komedií k dramatickým rolím svědčí o jeho neutuchající snaze se vyvíjet a zlepšovat.
Evoluce Jackieho Chana je příběhem herce, který se neomezoval na jeden žánr a nebál se změn. Od bláznivých kaskadérských kousků v Police Story až po emocionální drama ve filmu Cizinec, jeho cesta je cestou neustálého růstu a přerodů. Chan nepřestává překvapovat diváky svými novými projekty a dokazuje, že věková a žánrová omezení nejsou překážkou skutečného talentu.